Jak zbudowane jest sprzęgło samochodowe?


Sprzęgło jest urządzeniem, które stosowane jest w celu połączenia wałów mających przekazać moment obrotowy. W samochodzie, składa się ono z trzech elementów podstawowych, czyli tarczy, docisku oraz łożyska. Natomiast koło zamachowe jest elementem, dzięki któremu układ sprzęgła może połączyć się z silnikiem. Przełożenie na sprzęgło napędu wału korbowego jest jego głównym zadaniem.

Tarcza sprzęgła

Okładziny cierne przymocowane są do tarczy sprzęgła przy pomocy elementów sprężystych i nitów. Ich zadaniem jest wyeliminowanie szarpania, kiedy samochód rusza z miejsca. Dzięki temu tarcze sprzęgła charakteryzują się odpornością na ścieranie, a także bardzo wysoką temperaturę. Do produkcji okładzin stosuje się przeważnie materiały organiczne, a także włókna szklane i węglowe. Jednak w silnikach o bardzo mocno obciążonych układach sprzęgła, obecnych np. w autach sportowych, stosowane są również inne okładziny. Mogą one, podobnie jak inne rozmaite części samochodowe, wykonane być ze spieków metalowych. W tarczy sprzęgła zawarty jest także tłumik drgań skrętnych. Jego zadaniem jest ograniczenie drgań, które przekładane są na skrzynię biegów z silnika.

Docisk sprzęgła

Docisk tarczy sprzęgła jest konieczny, aby dobrze przywierało ono do koła zamachowego. Dzięki zdolności do szybkiego odprowadzania ciepła, element ten może pracować w bardzo wysokiej temperaturze. Docisk jest również wyposażony w specjalną osłonę, łączącą współpracujący z tarczą sprzęgła element. Biorą w tym udział sprężyny płytkowe, które mogą wypośrodkować docisk, a także odsuwać go lub dociskać do tarczy. Docisk przymocowany jest na stałe do koła zamachowego i obraca się wraz z nim. Charakteryzuje się również możliwością przesunięcia się wzdłuż osi sprzęgła, zarówno w chwili jego uruchomienia, jak i wyłączenia.

Łożysko sprzęgła

Zadaniem łożyska oporowego jest przede wszystkim wywieranie nacisku na talerzową sprężynę, aby między elementami sprzęgła mógł powstać niewielki luz. Wówczas tarcza dociskowa odsuwa się od tarczy sprzęgłowej, dzięki czemu elementy ulegają rozłączeniu. Łożysko jest prowadzone na przymocowanej przeważnie do skrzyni biegów tulei, natomiast w osi sprzęgła osadzone jest w sposób centralny. Siła tarcia, która powstaje między poszczególnymi elementami sprzęgła, pozwala przekazać napęd do skrzyni biegów. Jednym ze składników systemu jest również pedał sprzęgła. W mechanizmie wyciskowym sprzęgła połączony jest on z przesuwającymi łożysko widełkami. Ten rodzaj sterowania odbywa się w sposób mechaniczny lub hydrauliczny.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s