Czy warto regenerować sprzęgło?


Sprzęgło samochodowe to bardzo specyficzny element. Podzespół jest częścią eksploatacyjną, która z czasem podlega wymianie. Nim to jednak nastąpi, wielu użytkowników decyduje się na regenerację sprzęgła. Niektórzy praktykują także odpowiednie traktowanie układu sprzęgła poprzez umiejętne posługiwanie się tym podzespołem.

Głównym zadaniem sprzęgła jest odłączanie silnika od systemu napędowego, dzięki czemu silnik może pracować płynnie, a użytkownik bez problemu może zmieniać biegi, nie narażając przekładni na nieprzewidziane usterki.

Sprzęgło to jednak dość kosztowny podzespół, nie mówiąc już o całej skrzyni biegów, z którą sprzęgło ściśle współpracuje. Stan tych komponentów jest bardzo istotny i ma ogromny wpływ na układ napędowy. Wielu specjalistów zaleca zwrócić także uwagę na styl jazdy – między innymi unikanie jazdy na półsprzęgle.

Czy regeneracja się opłaca?

Trwałość sprzęgła wynosi około 100 000 kilometrów, jednak jest to odległość przybliżona, zależna od stylu jazdy oraz terenu po którym poruszamy się naszym samochodem.

W gronie mechaników niezależnych warsztatów zwykło mówić się, że użytkowników nie stać na tanie części, co w przypadku takich podzespołów jak sprzęgło, może okazać się słusznym stwierdzeniem. Dlatego też większość kierowców decyduje się na regenerację tarczy sprzęgłowej, która polega na rozebraniu i oczyszczeniu elementów tarczy i wymianie zużytych okładzin ciernych. W takiej sytuacji może także dojść do wymiany sprężyn tłumików drgań.

W trakcie wymiany okładzin eksperci zalecają, by zwrócić szczególną uwagę na zakup odpowiednio grubych i wysokich jakościowo materiałów ciernych, ponieważ ma to ogromny wpływ na żywotność sprzęgła i zużycie pozostałych elementów znajdujących się w obszarze układu sprzęgła. Regeneracja może dotyczyć także wymiany docisku sprzęgła. Regeneracji nie podlega natomiast łożysko, które przy każdej naprawie sprzęgła, należy wymienić na fabrycznie nowe.

Należy pamiętać, aby regeneracji podzespołów sprzęgła wyłącznie w sprawdzonych warsztatach, które specjalizują się w tego typu naprawach. Zakład taki powinien nam zagwarantować, że materiały użyte do regeneracji sprzęgła były oryginalne i odpowiednie dla naszego auta.

Zdarza się jednak, że nie da się zregenerować elementów układu sprzęgła z powodu ich nadmiernego zużycia. Wówczas należy kupić całkowicie nowy zestaw. Czy warto regenerować sprzęgło? Zależy to przede wszystkim od średniej ilości kilometrów, która wykonujecie. W przypadku niewielkich przejażdżek regeneracja ma sens. Jednak gdy jeździcie dużo i w dalekie trasy, to regeneracja będzie tylko pozorną oszczędnością i przejściowym etapem do i tak nadchodzącej wymiany sprzęgła.

Szerokie grono użytkowników ucieka od kupna drogich części oryginalnych w serwisach ASO. Czy słusznie? Owszem, na niezależnym rynku części zamiennych można kupić równie trwałe i dobre jakościowo zamienniki, których produkcją zajmują się znani producenci części samochodowych. Kompletne układy sprzęgła wielu renomowanych producentów znajdziecie między innymi na stronie jednego z największych polskich dystrybutorów pod adresem http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/sprzeglo-kompletne,100051.html. Pamiętajcie, że zakup dobrego zamiennika, będzie równoznaczny z częścią ASO, bo często części zamienne nie odbiegają jakością wykonania od oryginałów fabrycznych. Wystarczy dobrać odpowiedni model i wybrać zaufanego producenta.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s